What is the idea behind the "colour(s) of the year"?

Each time the year is coming to the end a colour of the upcoming year is announced. The most famous company that announces the colour of the year is Pantone, it is also the most medialized one. But Pantone is not the only company choosing its colour. It looks like many companies that have something to do with colours and interiors or fashion are announcing “their” colour of the year. But why?
S koncem každého roku bývá představena nová barva pro nadcházející rok. Nejznámější společností, která určuje barvu roku je Pantone. Jejich výběr barvy je také pokaždé nejvíce zmedializovaný. Pantone však není jedinou společností, která vybírá  svou barvu roku. Spousta společností, které mají co do činění s barvami, interiérem nebo módou vybírá "svou" barvu roku. Ale proč?

This is simply another marketing tool, how to get people´s eyes on their products. The announcement ofthe colour of the year usually gets into the media (the Pantone´s choice was mentioned on almost every major news and lifestyle site) that inform their readers about the new trendy colour. The readers might start to think about it, especially if they are following trends. There are usually also complimentary colours to the colour of the year recommended and all of this is pushed to the prospective customers. Also other companies get inspired by the new colour of the year and create their products using this now suddenly fashionable colour and this is how the trend is created.
Zjednodušeně - jde o další marketingový nástroj s cílem přitáhnout pozornost lidí na jejich produkty. Oznámení o nové barvě roku se často dostane do médií (o barvě od Pantone informovala většina zpravodajských a lifestylových webů), která informují své čtenáře o této najednou trendy barvě. Čtenářům se tak dostane do podvědomí a ti, kterým záleží na trendech se začnou shánět po věcech v tomto odstínu. Obvykle bývají s barvou roku oznámeny i barvy, které se k ní nejlépe hodí a celé je to představeno možným zákazníkům. I další společnosti se někdy rády inspirují novou barvou roku, která je najednou "IN" a tak vzniká trend.

colour of year 2018, pantone ultra violet, georgiana quaint

Comments